السبت، ٩ فبراير ٢٠٠٨

إضافة للبوست اللي فات...مصر ترثي اتنين من كبار كتابها










أنا حزينة جداااا ومش عارفة اكتب ايه، بجد النهاردة مصر فقدت اتنين من كبار أعلام الصحافة والثقافة، الأول اللي كتبت عنه البوست اللي فات وهو الكاتب الكبير "رجاء النقاش"، ولسة ملحقتش اخرج من حزني وزعلي عليه لقيت خبر وفاة الكاتب الصحفي "مجدي مهنا" الكاتب الكبير اللي اشتهر بتناوله موضوعات تتعلق بالشأن العام سواء في كتاباته أو تقديمه لبرنامج "في الممنوع" اللي كان بيتعرض على قناة دريم الفضائية

بصراحة الاتنين كانوا بالنسبالي حاجة كبييييرة جدااااا؛ الأول وهو الكاتب "رجاء النقاش" كنت باتابع كتاباته دايما وانتظر مقاله الشهري بلهفة في "مجلة الشباب" ومن أوائل الناس اللي حببوني في الأدب والصحافة واتمنيت من وأنا في ثانوي اني ادخل كلية الإعلام قسم صحافة بالذاااات عشان مش أكون زيهم لأ لاني عمري ما هوصل اني اكون زي العمالقة دول ولكن امشي على خطاهم
والتاني الكاتب ذات القلم الحر "مجدي مهنا" اللي كنت برضو باتابع مقالاته دايما في جريدة الوفد اللي كنت لازم كل يوم اقراها بحكم حب والدي -الله يرحمه- ليها ولقرايتها دايما، حتى بعد ما اختلف "مجدي مهنا" وابتعد عن جريدة الوفد أصبحت باتابع برنامجه على قناة دريم واللي كان بيناقش فيه كل أمور السياسة والاقتصاد وكل شئون البلد

وداعا "رجاء النقاش" ووداعا "مجدي مهنا" ورحمكما الله وليعوضنا عنكما كتاب وصحفيين شرفاء يعبروا عن أمال وآلام المجتمع وهمومه ومشاكله وقضاياه ولو ان هذا الشئ أصبح قليلا بل نادرا في هذه الأيام

ليست هناك تعليقات: